فضاهای کوچک: امروزه بیشتر افراد در خانه های کوچک زندگی می کنند. بقیه نیز ترجیح می دهند به جای دغدغه ی حفظ امنیت و پاکیزگی فضاهای بزرگ، در یک فضای کوچک و صمیمی زندگی کنند. فضاهای کوچک، زیبا، راحت و کاربردی هستند. بدون توجه به دلیل شما برای زندگی در یک فضای کوچک، شما بی شک مجبورید برای ایجاد یک زندگی با کیفیت با یک سری محدودیت ها در دکوراسیون منزل کوچک خود کنار بیایید، منظم تر شوید و اصلاحاتی در سبک زندگی خود به وجود آورید.

خانه ی کوچک شما با رنگ، خرید آگاهانه ی مبلمان، برنامه ریزی فضایی و نورپردازی درست می تواند به طور اعجاب انگیزی تمام فضا و حس و حالی را که شما نیاز دارید و می خواهید برای شما فراهم کند. برای شما چندین پیشنهاد خوب برای استفاده هرچه بهتر از فضاهای کوچک داریم. با ما همراه باشید...

۱. در هنگام خرید پرده و لوازم پارچه ای برای اتاق تان، آن ها را هم رنگ با دیوارهایتان انتخاب کنید تا در فضا کنتراست ایجاد نشود.
چیدانه پیش از این شما را با ۱۲ ایده دکوراسیون منزل برای بزرگ تر نشان دادن فضاهای کوچک آشنا کرده است.

۲. اگر پنجره های بزرگ با چشم اندازهای زیبا دارید، رنگ های بیرونی را به درون اتاق تان بیاورید تا دنیای خارج را با داخل یکی کنید و ظاهر فضای اتاق تان را وسعت بخشید. این رازی برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه کوچک تان است.

۳. تا جایی که ممکن است نور طبیعی به اتاق تان وارد کنید تا فضای آن فراخ تر و باز تر به نظر برسد. همانطور که در تصویر می بینید طراحان استودیو فضا رویداد شهر در طراحی پروژه ی استودیو ۴*۱۲، طراحی آتلیه معماری در فضایی کوچک با حداکثر استفاده از نور طبیعی این فضای کوچک را دگرگون کرده اند.

۴. کاناپه ها و صندلی های دسته داری که روی پایه سوار اند، حس روشنایی و وسعت ایجاد می کنند؛ پس در فضاهای کوچک اولویت با چنین مبلمان هایی است.

۵. فضا را از وسایل اضافی خالی کنید. هر چیزی را که بیش از یک سال استفاده نکرده اید، ببخشید یا دور بریزید. به اسباب و لوازم وابسته نباشید. از شر هر چیزی که در مبلمان شما اضافی است خلاص شوید. در جاهای ممکن محلی منظم برای نگهداری وسایل ایجاد کنید.

مطلب پیشنهادی: ساختمان مسکونی چیذری، طراحی موفق در زمین کم 

۶. فضاهای مجاور را با رنگ و کفپوش مشابه به هم متصل کنید. استفاده از تک رنگ باعث بزرگ تر نشان دادن فضاها می شود. با این وجود اگر نیاز به تغییر مصالح کفپوش است، توصیه می شود از یک طیف رنگی استفاده کنید. در تصویر که متعلق به پروژه ی ۵ ویلای رویایی در دهکده خانوادگی خلیلی در مازندران است، سهراب رفعت با انتخاب کفپوش یکپارچه حس بزرگی فضا را دوچندان کرده است.

۷. از رنگ های روشن یا رنگ های خنثی در کل فضا استفاده کنید؛ چون این رنگ ها فضاها را بزرگ تر نشان می دهند و زمینه ای خنثی برای مبلمان و لوازم دکوری ایجاد می کنند.

۸. استفاده از رنگ های سرد، دیوار ها را از نظر بصری دورتر نشان می دهد. البته چیدانه قبلا ۱۱ نکته در مورد استفاده از رنگ در فضاهای کوچک را به شما گوشزد کرده است.

۹. بهتر است از جزئیات غیر ضروری مانند چین و شکن در مبلمان و قاب های پنجره اجتناب شود. از پرده، لوازم پارچه ای و آباژور هایی با سطوح صاف و ساده استفاده کنید. برای انتخاب لوازم متناسب با منزل کوچک تان می توانید به ویترین محصولات چیدانه سری بزنید.

۱۰. استفاده از فرش و قالیچه، پارچه و تصاویر ساده و کوچک، از نظر بصری یکپارچگی و گستردگی بیشتری به فضای شما می دهد.

۱۱. از مبلمان های چندمنظوره مانند مبل اتومن استفاده کنید که می تواند هم به عنوان میز قهوه خوری باشد هم صندلی نشیمن.

۱۲. نصب یک آینه ی بزرگ یا مجموعه ای از آینه های کوچک روشنایی فضا را دوچندان کرده و درخشش ایجاد می کند و فضا را بزرگتر نشان می دهد.

مطلب پیشنهادی: آینه و کنسول عناصر جلوه بخش دکوراسیون منزل شما!

۱۳. استفاده از مبلمان اتومن، نشیمن های کنار پنجره، گنجه ها و قفسه های کتاب با محفظه های سربسته، راه حل بسیار خوبی برای پنهان کردن بی نظمی های روزانه است. شاید در بخش مبلمان خانگی ویترین محصولات چیدانه چیزی را که دنبالش هستید پیدا کنید.

۱۴. با یک حساب سرانگشتی، مبلمان های کوچک اتاق را بزرگ تر نشان می دهند، گرچه تکه های کمتر اما بزرگتر مبلمان چندمنظوره از آشفتگی ایجاد شده با تکه های کوچک مبلمان که در اتاق پراکنده شده اند جلوگیری می کند. در پروژه ی ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی مشاهده می کنید که گروه طراحی شیفت با انتخاب رنگ های سرد و روشن و مبلمان ساده، از آشفتگی و در هم ریختگی در فضا پیش گیری کرده اند.

۱۵. قفسه های کتاب را از کف تا سقف و دیوار تا دیوار نصب کنید. این حقه یک نقطه ی کانونی جذاب ایجاد می کند و از نظر بصری با دور نشان دادن دیوار و سقف، فضا را بزرگ تر نشان می دهد.

مطلب پیشنهادی: ۹ ایده برای طراحی کتابخانه در اتاق نشیمن

۱۶. وسایل تاشو، معجزه دکوراسیون منزل کوچک شما هستند. مبلمان های تاشو و جمع شونده و مبلمان با پایه های چرخ دار می توانند در زمان هایی که استفاده نمی شوند اتاق را خالی کنند و فضای مورد نیاز بیشتری ایجاد کنند. شما می توانید ویدئو جالبی از دکوراسیون منزل با وسایل تاشو را در چیدانه ببینید.

۱۷. تا جایی که ممکن است درب ها را از فضا بردارید یا از درب های کشویی استفاده کنید تا حس باز بودن و فراخی را القا کنید.

اهالی فن پیشنهادی: درب و پنجره

۱۸. همه ی قفسه ها و طبقات را پر نکنید؛ بعضی از آنها را برای ایجاد ظاهری چشمگیرتر تا نیمه خالی بگذارید.

اگر در خانه ای کوچک زندگی می کنید یا در اتاق تان احساس خفگی می کنید، می بینید که چه راحت و با صرف هزینه ای کم می توانید حس و حال آن را عوض کنید. پس وقت را هدر ندهید و دست به کار شوید. دوستان شما در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه به سوال های شما پاسخ می دهند و در صورت نیاز به کمک شرکت های طراحی و دکوراسیون، به اهالی فن چیدانه سری بزنید.